Swinburne University of Technology: Innovatives Praktikumsmodel für die Industrie 4.0

Die Swinburne University of Technology erarbeitet zur Zeit ein neues Praktikumsmodel. In Zusammenarbeit mit der Regierung und Unternehmen soll das neue Model Studierende mit Fähigkeiten ausstatten, die für die aufkommende vierte industrielle Revolution, Industrie 4.0, von Bedeutung sein werden.

Grundlage für das innovative Projekt ist ein Studium an der Swinburne University in Melbourne, bestehend aus einem Diploma oder Associate Diploma Studiengang in Angewandter Technologie, das zum Eintritt in ein späteres Bachelorstudium berechtigt. In einem Pilotprojekt können dann bis zu 20 Praktikanten aus dem Studiengang in 3D Metalldruck, maschinellem Sehen und Virtual Reality ausgebildet werden. Ermöglicht wird dies durch eine Kollaboration der Swinburne University mit Unternehmen wie der AI Group, Siemens Ltd und SAP.

Da technische Veränderungen Australiens Arbeitsmarkt grundlegend umgeformt haben, müssen sich sowohl der Bildungssektor als auch der Ausbildungssektor weiterentwickeln, um den neuen Bedürfnissen der Industrie gerecht zu werden, sagt Swinburne Vize-Kanzler Linda Kristjanson. So hat sich die Universität dazu verpflichtet, in den Partnerschaften mit der Industrie, soziale sowie ökonomische Auswirkungen anzustoßen.

Das Pilotprojekt kombiniert somit die Vorteile einer Berufsausbildung mit denen eines Universitätsstudiums und verbessert dadurch die wissenschaftlichen, technologischen und mathematischen Fähigkeiten von technisch-orientierten Teilnehmern.

Pressemitteilung der Swinburne University of Technology

Inventing apprenticeships for the future

 Swinburne is working with government and business to develop a new apprenticeship model.
The new model will support the skills needed for the emerging fourth industrial revolution, or Industry 4.0.This innovative project will be implemented in collaboration with employer organisation Ai Group, engineering company Siemens Ltd and global software corporation SAP.


A pilot scheme will involve up to 20 apprentices taking part in a trial that will train them in cutting-edge manufacturing technologies including 3D metal printing, machine vision and virtual reality.
The apprentices will earn a diploma or associate diploma in applied technologies from Swinburne, which will give them entry to a bachelor degree.The qualification will meet the particular needs of industry with a focus on the adoption of high-level technology skills and the tools required for the future workforce.Swinburne Vice-Chancellor Professor Linda Kristjanson says the university is committed to delivering social and economic impact in partnership with industry.

"As Australia’s labour market is fundamentally reshaped by technological change, our education and training system must continue to evolve to meet industry needs,” Professor Kristjanson says.
“The Industry 4.0 Apprenticeship Program will focus on developing the skills required for future workforce participation to assure Australia’s position in an increasingly competitive global environment.”

Professor Kristjanson says the program aims to deliver graduates with the skills required to meet the impact of disruptive technologies in all industries and provide them with a competitive edge for employment following graduation.“Students will benefit from Swinburne’s proud tradition of integrating practical workplace skills and tertiary education while being embedded within world leading work environments provided by Siemens and SAP.”

The pilot combines the best of university and vocational learning models to improve Science, Technology, Engineering and Maths (STEM) skills of technically minded participants.
It also incorporates skills for the future in business and design. Participants will be highly capable post-Year 12 school leavers and will be employed under arrangements built upon the apprenticeship model for the duration of the program.

Kontakt aufnehmen Kontakt aufnehmen